Podczas posiedzenia Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych został wybrany preferowany wariant obwodnicy Olsztyna i Dywit w ciągu drogi krajowej nr 51. Kolejnym krokiem w stronę realizacji inwestycji będzie złożenie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej, która ostatecznie zatwierdzi wariant drogi.
Budowa obwodnicy jest realizowana jako jedno z pięciu zadań w województwie warmińsko-mazurskim w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Kierowcy mogą już korzystać z obejścia Smolajn, a na etapie jest obwodnica Gąsek w ciągu DK65. Do 2030 roku natomiast powstaną jeszcze obwodnice Pisza – w ciągu DK63 i DK58 – oraz Szczytna – drogi krajowe nr 53, 57 i 58. Na liście rezerwowej jest z kolei obwodnica Dobrego Miasta w ciągu DK51.
Jak będzie przebiegać obwodnica?
Prace nad wyborem wariantu obwodnicy trwały od kilku lat. Na poprzednim etapie prac projektowych, w ramach Studium korytarzowego, przeanalizowano dwa korytarze – po zachodniej i wschodniej stronie Olsztyna. Decyzją ZOPI z lutego 2023 roku do dalszych prac projektowych w ramach Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wybrano trzy warianty w korytarzu zachodnim – W1, W2 i W4.
Ostatnie posiedzenie ZOPI wybrano najkorzystniejszy wariant obwodnicy, który zostanie wskazany we wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. Zdecydowano się na rekomendację wariantu W2 w korytarzu zachodnim.
Wybrana opcja ma 15 km długości. Początek obwodnicy zlokalizowany jest na końcu obwodnicy Spręcowa, a jej koniec przewidziany jest na terenie gminy Gietrzwałd, na drodze krajowej nr 16, w okolicach istniejącego skrzyżowania z ulicą Sielską w pobliżu miejscowości Kudypy.
Obwodnica Olsztyna i Dywit – zgodnie z wariantem – stanowić będzie część DK51 i dopełni układ drogowy, który powstał po zrealizowaniu drogi ekspresowej S51 oraz obwodnicy południowej w ciągu DK16. W rejonie węzła Kudypy, na przebudowywanym odcinku DK16, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przewidziała rezerwę terenu pod budowę Obwodu Utrzymania Drogi.
GDDKiA planuje teraz w połowie roku złożyć wniosek o DŚU, a następnie – po uzyskaniu decyzji – przystąpić do wykonania Koncepcji programowej dla wskazanego w DŚU wariantu, tj. projektu szczegółowych rozwiązań technicznych oraz badań geologicznych podłoża gruntowego, co będzie podstawą do ogłoszenia przetargu na budowę obwodnicy. Ta ma zostać przeprowadzona w IV kwartale 2027 roku, a roboty w formie Projektuj i buduj zaplanowano na lata 2029-2031.
Ważna droga dla regionu
Droga krajowa nr 51, której częścią będzie obwodnica, stanowi ważny element szlaków komunikacyjnych w województwie, łącząc takie miejscowości jak Bartoszyce, Lidzbark Warmiński, Dobre Miasto, Dywity, Olsztyn i Olsztynek.
Inwestycja ma zatem przejąć ruch tranzytowego z obecnego, obciążonego ruchem miejskim układu ulic, który położony jest w gęstej zabudowie mieszkaniowej. Przełoży się to na poprawę przepustowości i warunków ruchu na sieci dróg w Olsztynie i Dywitach i zapewni poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Zyskają również mieszkańcy obu miejscowości, z uwagi na lepsze warunki do życia przez ograniczenie ruchu drogowego. Dodatkowo też zwiększy się atrakcyjność gospodarcza Olsztyna i okolic.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.